آیا در خصوص رابطه قبلیتان دچار وسواس شده اید؟

بریت بروگارد
مترجم: عاطفه محمدصادق

 

آیا در خصوص رابطه قبلیتان دچار وسواس شده اید؟
اگر اخیرا رابطه شما با شریکتان تمام شده و شما نمی توانید او را از ذهن خود خارج کنید و به طور مداوم به او زنگ می زنید، مسیج می دهید و بی وقفه به او فکر می کنید؛ نشانه هایی شبیه نشانه ها اختلال وسواس دارید. اگر این رابطه به یکباره و خیلی غیر منتظرانه تمام شده باشد احتمالا علائم تروما هم خواهید داشت.
احساس خوبی نیست. این وضعیت می تواند با کار و دانشگاه و دیگر روابط شما اختلال ایجاد کند. شاید حتی با سیگار یا الکل سعی در خوددرمانی داشته باشید. این سبک زندگی قدرت این را دارد که زندگی شما را ویران کند.
بله، زمان شفا دهنده تمام زخم هاست اما چه کسی با وجود نمرات بد، از دست دادن شغل، از دست دادن دوستان یا سکته یا مشکلات اعتیاد می تواند صبر کند؟
خبر خوب این که فنونی وجود دارند که می تواند بهبود شما را سرعت ببخشند. اینجا راه هایی برای حذف کردن افکار وسواسی و رفتارهای اجباری وجود دارد. اجازه بدهید بگوییم شما مجبورا به شریک سابقتان مسیج می دهد، مجبورا موبایل خود را چک می کنید تا شاید پیامی از طرف او ببینید و مجبورا شبکه های اجتماعی مختلف را چک می کنید. در این مورد محرک رفتارهای اجباری(علاوه بر افکارتان) گوشی و لپتاپ شما است. آیا می شود موبایلتان را به دوستتان بدهید؟نه عملی نیست. این کار فقط فرار و اجتناب از محرک هاست که بعید است به شما کمکی کند.
در عوض: موبایل و لپتاپ خود را نزدیک خودتان بگذارید اما مقاومت کنید یا میل به مسیج دادن به شریکتان یا چک کردن مداوم آن را کنترل کنید و به تاخیر بیندازید. این کار سخت است. شما می توانید شماره شریک سابقتان را پاک کنید یا او را بلاک کنید یا از شبکه های اجتماعی دیگر حذف کنید. اما شاید اگر خودتان بخواهید این کار را انجام دهید امکان پذیر نباشد
اگر نمی توانید در برابر میل به چک کردن یا مسیج دادن مقاومت کنید، سعی کنید تعداد دفعات این کار را کاهش دهید و بعد بتوانید آن را کنترل کنید. چگونه تعداد دفعات این رفتار اجباری را کم کنید؟ توجهتان را روی فعالیت های دیگر متمرکز کنید. هرکاری به جز سوءمصرف مواد: وب گردی(البته سرچ نکنید چطور شریک سابق خود را برگردانیم!)، بازی کنید، به یک دوست ایمیل بزنید، کمد خود را مرتب کنید. حداقل ده دقیقه این کار ها را انجام دهید قبل از اینکه نزدیک موبایل یا لپتاپ خود شوید. بعد از ده دقیقه چک کنید ببینید هنوز هم اندازه ده دقیقه قبل وسوسه چک کردن یا مسیج دادن دارید. شاید ناامید شوید. زمان تاخیر انداختن در چک کردن یا مسیج دادن را روزانه کمی افزایش دهید. یا تعداد مسیج هایی که می دهید را روزانه کاهش دهید. می توانید به آرامی پیش بروید. اگر امروز ده دقیقه به تعویق انداختید فردا ۱۱ دقیقه این کار را انجام دهید. اگر امروز ۵ پیام به شریک سابقتان فرستادید، فردا ۴ مسیج بدهید.
کار دیگری که باید انجام دهید، توجه به موقعیت هایی است که شما را دچار وسوسه می کند. وقتی با دوستانتان بیرون هستید؟ وقتی در محل کار هستید؟ وقتی در خانه تنها هستید؟ موقعیت هایی که شدیدترین وسوسه را ایجاد می کند در نظر بگیرید. سپس به خوبی پیش بینی کنید زمانی که در این موقعیت ها دچار وسوسه شدید بهترین کار برای به تعویق انداختن و مقاومت در برابر آن چیست؟
وقتی دچار وسواس شدید و خواستید رفتارهای اجباری نشان دهید، افکارتان را بنویسید.افکار خود را دقیقا همانطور که هستند بنویسید. اگر افکارتان تکراری هستند همین افکار تکراری را بنویسید، حتی اگر نیاز است ۲۰ بار بنویسید. همین که بارها و بارها این افکار را بنویسید از مزاحمتشان کم می شود. چیزهایی که نوشته اید برای کسی نفرستید. ترجیحا از مداد و کاغذ استفاده کنید تا وسوسه نشوید آن را برای شریک سابقتان بفرستید.
اگر تا اینجا پیش آمدید، آماده اید تا برنامه ای برای زمان وسواس تهیه کنید. زمانی که آزادو بیکار هستید انتخاب کنید و تمام افکارتان را برای آن زمان نگه دارید. برای مثال، هرروز در خانه ساعت ۷ تا ۷:۳۰.( یا اگر نیاز هست بیشتر از نیم ساعت). این زمان را نزدیک زمان خوابتان نگذارید. زمان وسواس، باید صرف وسواس، نگرانی و عزاداری شود نه چیز دیگر. پس از آن، افکار خود را رها کنید تا جلسه بعدی، یعنی فردا.
وقتی افکار وسواسی در زمانی غیر از زمان برنامه ریزی شده، ظاهر شدند به خودتان بگویید در زمان وسواس به این ها فکر خواهم کرد. اگر نیاز است آنها را بنویسید و در جلسه وسواس خود به آن نگاه کنید. این جلسات را می توانید تا زمانی که احساس نیاز می کنید ادامه دهید.
انجام همه این کارها، در عرض یک شب قلب شکسته شما را بهبود نمی بخشد اما زمان کنار آمدن با مشکل را کوتاه تر می کند.  

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:
بروگارد، بریت. (۱۳۹۵).  آیا در خصوص رابطه قبلیتان دچار وسواس شده اید؟. عاطفه محمدصادق (مترجم).


  • نویسنده : علی نظری
  • بازدید : 414بار
  • انتشار : جمعه 22 دی 1396 - 14:23